Ach ta terminologie: graf vs. diagram

Tak teda je to graf nebo diagram?! Taková otázka mi zněla hlavou a tak jsem se rozhodla pro podrobný průzkum v oboru matematiky a informatiky.

Nedávno jsem narazila na pojmy koláčový graf a sloupcový graf. Tak jsem si říkala: Tady zas někdo neumí pojmy. Jenže pak jsem se do problematiky ponořila hlouběji a záleží, jak se na problém nahlíží! Myslím, že znát správnou terminologii je důležité právě proto, že učíme žáky. Pojmy graf a digram jsou totiž často zaměňovány a někdy dokonce je někdo používá jako synonymum.

Obor matematika

V matematice je terminologie poměrně zavedená. Pod pojmem graf nalezneme buďto úlohy z teorie grafů nebo grafy funkcí.1 Ty mají pak jasnou definici.

V matematice se graf používá k vyjádření funkčních závislostí nebo relací mezi daty. Typicky zahrnuje souřadnicový systém (x a y), kde jsou data zobrazena jako body, čáry nebo křivky. Slouží k analýze trendů nebo vztahů mezi proměnnými.

V matematice v oboru statistiky se pod pojmem diagram myslí kruhový diagram nebo sloupkový (sloupcový) diagram případně spojnicový diagram.2 Jsou to nástroje pro vizuální znázornění statistických dat. Používají se k popisu a analýze dat, obvykle k ilustraci podílů, četností nebo rozložení. Nezobrazují explicitní vztahy mezi datovými body, ale spíše jejich rozložení nebo proporce. Dále pod pojmem diagram pak naleznete třeba i Vennovy diagramy.

Obor informatika

V informatice je situace jiná! Pod pojmem graf se myslí oblast teorie grafů. Ta zkoumá vlastnosti struktur, zvaných grafy. Grafy umožňují jednoduše a přehledně popisovat reálné systémy, které jsou reprezentovány pomocí sítí (počítačové sítě, silniční sítě, atd.) nebo mohou být na grafovou reprezentaci převedeny. 3

Diagramem v informatice je nástroj k vizuálnímu znázornění procesů, vztahů nebo struktur. Na rozdíl od grafu v matematickém smyslu nemusí mít diagram striktní formální definici. V Oxfordském slovníku je diagram definován jako schématické znázornění, resp. jako zjednodušený výkres ukazující strukturu, vzhled nebo fungování něčeho.4 Známé jsou především vývojové diagramy, které jsou používány při vizualizaci algoritmů a jejich větvení. Dále jsou používány ke zobrazení stromových struktur, datových modelů a UML.

Obecná mluva

V obecné češtině, někdy i na počítači vidíme, že pod pojmem graf se myslí diagram. Na počítači ve Wordu a Excelu pak vidíme rozdělení na grafy a digramy (funkce SmartArt) zcela jinak než v předchozích příkladech.

Co děti učit?

V matematice je na v RVP ZV5 je v úvodu do vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace napsaná věta: Vzdělávání klade důraz na důkladné porozumění základním myšlenkovým postupům a pojmům matematiky a jejich vzájemným vztahům. V matematice budeme učit matematickou terminologii.

V Informatice je v RVP ZV v úvodu do oblasti napsáno, že se učivo vztahuje k Informatice: Vzdělávací oblast Informatika se zaměřuje především na rozvoj informatického myšlení a na porozumění základním principům digitálních technologií. Abychom pochopili principy digitálních technologií, musíme používat terminologii z oblasti informatiky.

Samozřejmě se nevylučuje propojení předmětů. K vyhodnocení získaných dat ve statistice můžeme použít například počítač. Na druhou stranu získaná data v informatice můžeme například hodnotit statistickou metodou. Nemělo by se stávat, že učivo budeme zaměňovat.


1 VERNEROVÁ, Ivana. Diagramy ve středoškolské matematice. Diplomová práce, vedoucí Odvárko, Oldřich. Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakulta, Katedra didaktiky matematiky, 2009.

2 JANŮ, Ivana. Statistika. Online. Dostupné z: https://kma.fp.tul.cz/images/stories/vyuka/prihonska-mat_pro_praxi1/statistika%20-%20text.pdf.

3 DĚRGEL, Pavel a SZTURCOVÁ, Daniela, KAČMAŘÍK, Michal (ed.). Základy informatiky Teorie grafů. Online. Dostupné také z: https://geoinformatika-1.vsb.cz/zi/prednasky/07_grafy.pdf.

4 MURRAY, James. Diagram. English Oxford Dictionaries[online]. Oxford, UK: Oxford University Press, 2018. Dostupné z: https://en.oxforddictionaries.com/definition/diagram

5 MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Online. 2023. Dostupné také z: https://www.edu.cz/wp-content/uploads/2023/07/RVP_ZV_2023_zmeny.pdf.

Další příspěvky

Učím již šestým rokem na druhém stupni ZŠ v Praze matematiku a informatiku. Učení je mým koníčkem. Tento blog jsem založila proto, abych se podělila se začínajícími učiteli o své (ne)zkušenosti. Aktuálně jsem na rodičovské dovolené.

Hledat na blogu

Didaktické materiály

Hra s  Ozoboty: Děti dostanou mapu města, losují kartičky odkud kam má Ozobot dojet. Cestu poté naprogramují.

Výzdoba třídy: Převody jednotek délky, hmotnosti, objemu, plochy a času.

Zápisník učitele 2024 © - inspirace pro začínající učitele | using