Hry „Já mám, kdo má“

Pokud jste ještě nevyzkoušeli hry „Já mám…, kdo má…?“, je nejvyšší čas! V tomto článku se dozvíte k čemu tyto hry jsou, jak je používat, jak fungují a co s nimi procvičovat. Zkrátka vše, co potřebujete vědět.

Tato didaktická hra je založena na procvičování učiva s celou třídou najednou. Proto je vhodná pro žáky na jakémkoliv stupni. Můžeme procvičovat slovní zásobu, matematiku, přírodopis, apod. Je vhodná do jakéhokoliv předmětu, kde potřebujete upevnit základní znalosti problematiky.

Co je to za hru?

Hra spočívá v tom, že máme kartičky s procvičením učiva. Budu popisovat matematické kartičky, na nich to snadno pochopíte. Na každé kartě je část „Já mám…“ a část „kdo má…?“. Všechny tyto otázky a odpovědi tvoří řetězec, tak aby se na každého dostalo.

  • Každý žák dostane jednu kartu. Pokud máte víc karet než žáků, někteří dostanou dvě karty. V principu musí být všechny karty rozdány.
  • Číst text z karty začíná žák s počáteční kartou „Začínám“. Čte text na kartě. Pokud je na kartě výpočet, žák říká výsledek. V našem případě „Já mám 2,6, kdo má 2,7?“
  • Žák, jehož výsledek na kartě je 2,7 čte z karty „Já mám 2,7, kdo má 3,3?“
  • Odpovídá žák s výsledkem na kartě 3,3 a čte „Já mám 3,3, kdo má 2,1?“
  • Takto hra pokračuje, dokud se nedostane na poslední kartu. Ta je vždy označena.

To zda máte karty v angličtině například s barvami je jedno. Princip je stejný. Barvu tam máte jednou vyobrazenou a podruhé napsanou. Stejně tak to může být s předměty (zvířátka, věci, sporty, apod.).

Co hrou procvičujeme?

Tato hra procvičuje a učí hned několik dovedností. Hrou procvičujeme:

  • pozornost,
  • upevňujeme učivo – obzvlášť základní znalosti potřebné pro další studium,
  • celá třída procvičuje naráz,
  • komunikaci a umění si říct o pomoc – Pokud žák neví, co má na kartě, zeptá se spolužáka nebo učitele.

Kdy hru hrát?

Já osobně hru hraju na konci hodiny. Občas vezmu i hru s jinou tématikou, než je probírané učivo. Hra z počátku zabere 7 – 10 minut. Než se děti uklidní, pochopí pravidla a vědí, co mají na kartě, zabere to dost času. Když už hru umí hrát, jedno okolo trvá přibližně 3 minuty i s rozdáním karet.

Někdy touto hrou ověřuji, zda opravdu žáci pochopili, co počítáme a jak to počítáme. Tuto hru tak občas zařazuji i do půlky hodiny.

Kde hru vzít?

V hračkářství tuto hru nekoupíte. Nejlevnější je ji vyrobit. Ovšem, pokud se s tím nechcete trápit, je možné si zakoupit digitální verzi hry na Internetu. V podstatě si zakoupíte elektronický dokument s hrou, který následně vytisknete, zalaminujete a vystřihnete. Obvykle taková hra stojí 30-50 Kč. Výhodou je, že pokud se karty při používání zničí, vytisknete si nové.

Tyto hra lze zakoupit na učitelských serverech jako je www.ucitelnice.cz nebo www.uciteleucitelum.cz. Na těchto webových stránkách prodávají samotní učitelé. Peníze jsou rovnou jim po stržení jisté provize pro web. Proto je fajn najít si třeba i web autora, kde autor prodává své výtvory bez provize serveru. Produkty jsou většinou levnější. Takto mám i já na eshopu www.eshop.zapisnikucitele.cz.

Další příspěvky

Učím již pátým rokem na druhém stupni ZŠ v Praze matematiku a informatiku. Učení je mým koníčkem. Tento blog jsem založila proto, abych se podělila se začínajícími učiteli o své (ne)zkušenosti.

Hledat na blogu

Didaktické materiály

Hra s  Ozoboty: Děti dostanou mapu města, losují kartičky odkud kam má Ozobot dojet. Cestu poté naprogramují.

Výzdoba třídy: Převody jednotek délky, hmotnosti, objemu, plochy a času.

Zápisník učitele 2024 © - inspirace pro začínající učitele | using