Výzdoba třídy a její pravidla

Jak dobře vyzdobit třídu a nepřeplácat ji, aby neodváděla pozornost? Toť otázka. V tomto příspěvku se vám na ni budu snažit odpovědět.

To, zda vyzdobit třídu před začátkem roku nebo ji nechat vyzdobit děti jsem rozebírala v jiném článku (Výzdoba třídy: pro lenochy).

Pokud se rozhodnete „od podlahy“ předělat třídu, třeba protože je to ta vaše první nebo „jedete další kolo“ (tzn. znovu do první nebo šesté třídy), můžete to zkusit jinak. Hrozí totiž, že třídu přeplácáte barvami. Pokud ji přeplácáte, tak děti neví, na co se mají dříve zaměřit. Což tak obecně funguje s lidskou myslí. Příliš mnoho podnětů způsobí její zahlcení.1

Paleta barev

Zvolte si paletu barev. Stačí zadat do Google color plalette. Najdete si tu pravou pro Vás. Ve třídě tuto paletu dodržujte. Součástí třídy jsou i zdi. To znamená, že pokud má třída žluté zdi, musíte zvolit paletu barev, která obsahuje žlutou. Nejvhodnější je samozřejmě bílá s případně jednou stěnou barevnou.

Barvy mají různý vliv na člověka. V každé kultuře má barva jiný význam (viz tabulka níže). Obecně platí volit spíše tlumenější (pastelové) barvy.

barvavýznamVliv na duševní stav a organismus
červenáBarva vzrušení, pozitivního (láska) i negativního (zloba) energetická akce nebo změna (barva převratu nebo revoluce) je spojována s ohněm, krví nebo nebezpečím, má výstražný charakter ..Zvyšuje puls, krevní tlak a rychlost dýchání, povzbuzuje deprimované lidi, povzbuzuje chuť k jídlu, sexuální apetenci, zvyšuje hlasitost hovoru a podněcuje agresivní jednání
tmavočervenáBarva klidu následujícího po agresi, barva důstojná a majestátní, barva spravedlnosti…Uklidňuje rozrušení, pomáhá se soustředěním, navozuje vznešenou sváteční atmosféru.
růžováVelmi vzdušná barva, plná radosti, ale zároveň energie a něhy…Uklidňuje, má pozitivní vliv na melancholické lidi, podporuje optimismus
oranžováBarva spojená s bohatstvím a úrodou, barva slunce a radosti.Podporuje trávení, stimuluje, vyvolává euforii a radost.
žlutáSymbolizuje dynamiku a pohyb, je to barva veselá a otevřená, obecně je spojována se závistí…Podporuje chuť k jídlu, posiluje, vyvolává pocit štěstí, stimuluje mozkovou činnost.
zelenáBarva přírody, symbolizuje klid vyrovnanost, ale s vnitřní skrytou energií…Osvěžuje, uklidňuje, dává naději, vyvolává euforii, brání nevolnostem, podporuje spánek.
zelenomodráBarva chladu a čistoty, užívá se často jako barva hygienické sterility…Má blahodárný účinek na apatické a deprimované lidi.
modráBarva klidu a stability, vody, význam věrnosti a oddanosti, symbolizuje tradici a dlouhodobou neměnnost…Inklinuje ke snění a meditaci, má sedativní účinek (zvlášť v kombinaci se zelenou), brání nevolnostem, podporuje spánek a relaxaci; evokuje sladkou chuť.
světle modráPatří k nejoblíbenějším barvám, symbolizuje bezhlavé veselí a svobodu, barva vzduchu, oblohy a ticha, Goethe ji popsal jako půvabné nic…Podporuje spánek a relaxaci, příznivě působí na melancholii a deprese.
tmavomodráBarva vnitřní i vnější harmonie, barva uvážlivého rozjímání a zároveň přemýšlivá…Podporuje spánek a relaxaci, napomáhá soustředění.
fialováJe kombinací ženské modré a mužské červené – určitá pohlavní nevyzrálost, podle průzkumu jí preferují děti před pubertou, těhotné ženy a homosexuálové, v jiné rovině barva tajemství…Vyvolává melancholii, brání nevolnostem, uklidňuje rozrušení
hnědáBarva představující zem, teplo a bezpečí, barva tradice zdrženlivosti, solidnosti, vážnosti, jistoty a pořádku.Uklidňuje rozrušení, pomáhá se soustředěním
černáNa barevné škále je barvou extrémní, symbolizuje agresivní vzdor, v naší kultuře symbolizuje smrt…Přináší smutek, evokuje smrt, negativně ovlivňuje mikrobiální infekce.
šedáJe mezní barvou mezi černou a bílou, je neutrální a dá se pojmenovat jako mezní prostor, povzbuzuje emoce, tak smutek, nudu a chudobu…Podporuje touhu po samotě, tmavá vyvolává deprese, má vliv na snížení tepové frekvence a nechutenství.
bíláJe také extrémní barva, barva začátku, nevinnosti, je symbolem chladu a čistoty, ale také míru, svobody a uvolnění, ve východních kulturách je symbolem smrti jako nového začátku…Vyvolává pocit uvolnění, nevinnosti, cudnosti a čistoty, uklidňuje, má antiseptické účinky.
Vnímání barev, převzato a upraveno z Horný a kolektiv2

Nezapomeňte, že ve třídě nejsou jen děvčata, ale i chlapci. Proto nevolte třídu jen modrou nebo růžovou. vynechávat bychom je taky zcela neměli.

Rozděl a panuj

Dále není vhodné, aby zdi byly odshora až dolů polepené výukovými materiály. Zvolte jich pár. Ty v průběhu roku obměňujte. Třídu rozdělte na části. Ideální je, když pomůcky, např. na angličtinu jsou u sebe a jsou oddělené například zdí nebo rámečkem nástěnky. Rozhodně nemíchejte předměty dohromady. Např. vyjmenovaná slova nemícháme s matematikou.

Zdroje

  1. MARSCHNEROVÁ, Michaela. Analýza grafické informace v digitálních vzdělávacích zdrojích pro obor Informatika. Praha, 2021. Bakalářská. Univerzita Karlova.
  2. HORNÝ, Stanislav a kolektiv. Úvod do multimédií. 1. Praha: Oeconomica, 2013. ISBN 978-80-245-1987-6.

Další příspěvky

Učím již pátým rokem na druhém stupni ZŠ v Praze matematiku a informatiku. Učení je mým koníčkem. Tento blog jsem založila proto, abych se podělila se začínajícími učiteli o své (ne)zkušenosti.

Hledat na blogu

Didaktické materiály

Hra s  Ozoboty: Děti dostanou mapu města, losují kartičky odkud kam má Ozobot dojet. Cestu poté naprogramují.

Výzdoba třídy: Převody jednotek délky, hmotnosti, objemu, plochy a času.

Zápisník učitele 2024 © - inspirace pro začínající učitele | using