Staré učebnice matematiky

Taky vám přijde, že nové učebnice matematiky stojí za starou bačkoru? Já osobně mám nejradši staré učebnice, které používám jako sbírky příkladů pro děti. Co je na starých učebnicích tak (ne)přitažlivého?

Starými učebnicemi myslím ty z osmdesátých let. Přijde mi, že učebnice mají hlavu a patu. Jak takové učebnice vypadají? Jsou zde vysvětlené příklady a hned pod nimi mnoho příkladů k procvičení s různou obtížností. Výsledky jsou vždy publikovány vzadu, aby si student mohl zkontrolovat svůj výpočet.

Nádhera! Nemáte dojem, že přesně tohle by měla mít každá učenice? Jenže ty nové tohle bohužel většinou nesplňují. Člověk by řekl, že nové učebnice obsahují mnoho obrázků, nové moderní metody výuky, pokusy s pozorováním, příklady s procvičením a jejich řešení, samozřejmě nesmí chybět ukázkové příklady. Což se zkrátka neděje!

Poslední dobrou moderní učebnici pro ZŠ jsem viděla od pana Odvárka-Kadlečka. Těm sice chybí některé ze zvýše zmíněných aspektů jako je odvození vzorce, ale učebnice má hlavu a patu. Na druhou stranu úroveň počítaných příkladů je spíše průměrná. Nicméně na naučení základu, se kterým lze pracovat dále je skvělá. Skvělý moderní sešit k procvičování je Matematika v pohodě. Jenže té zas chybí ona učebnice s vysvětlením.

Nedávno jsem u kolegyně narazila na úžasnou starou učenici Sbírka úloh z matematiky pro 2. stupeň ZŠ a nižší ročníky víceletých gymnázií: aritmetika, algebra, funkce; Peter Krupka. Tato sbírka příkladů obsahuje vzorové příklady a hned pod nimi příklady k procvičení. Bohužel sbírku příkladů naleznete pouze v antikvariátech.

Vzhledem k době pandemie COVID-19, jsem v průběhu tohoto půlroku získala potřebu odkazovat děti na učebnici, mít jí v online podobě. Protože se děti v karanténě učí doma sami, je nutné, aby měla vysvětlení, příklady k procvičení i výsledky. Jenže my na škole nic takového nemáme! Ani nikde na internetu jsem nic takového nesehnala. Tak jsem se rozhodla po vzoru staré sbírky příkladů dětem tvořit vlastní komplexní vzdělávací materiál. V LaTeXu umím, tak mi v tom nic nebránilo. Uvidíme, co z toho vznikne. Na ukázku se můžete podívat níže.

Další příspěvky

Učím již pátým rokem na druhém stupni ZŠ v Praze matematiku a informatiku. Učení je mým koníčkem. Tento blog jsem založila proto, abych se podělila se začínajícími učiteli o své (ne)zkušenosti.

Hledat na blogu

Didaktické materiály

Hra s  Ozoboty: Děti dostanou mapu města, losují kartičky odkud kam má Ozobot dojet. Cestu poté naprogramují.

Výzdoba třídy: Převody jednotek délky, hmotnosti, objemu, plochy a času.

Zápisník učitele 2024 © - inspirace pro začínající učitele | using