Nové RVP: učivo modelování

Tímto tématem vás provedu v následujícím článku. Soustředíme se na základní principy a také na některé časté chyby v interpretaci tohoto učiva.

Už několikrát jsem se setkala s tím, že se v materiálech na téma modelování (zaměřených na 1. stupeň Informatiky) objevují především grafy, konkrétně koláčové a sloupcové diagramy. Přitom mě napadlo: Jaký význam mají tyto nástroje určené pro vizualizaci dat v kontextu informatiky? A právě tato otázka mě inspirovala k sepsání tohoto článku.

V článku Kódování a přenos dat v informatice jsem popisovala první větu nového RVP1, která jasně uvádí, že výuka v této oblasti se vztahuje k oboru Informatika. Tímto principem se řídím i zde.

1. stupeň

Na prvním stupni máme v rámci RVP krásně vymezené učivo Modelování. Někdy se ale vykládá poněkud zavádějícím způsobem – často spíše z pohledu matematiky. Podívejme se na oficiální výčet toho, co zahrnuje modelování podle RVP:

modelování: model jako zjednodušené znázornění skutečnosti; využití obrazových modelů (myšlenkové a pojmové mapy, schémata, tabulky, diagramy) ke zkoumání, porovnávání a vysvětlování jevů kolem žáka

Úvod začíná modelem zjednodušen zkušenosti. V informatice je totiž velmi důležité chápat vztahy mezi daty. Můžeme si to představit na rodinném stromu života, který obsahuje vzdálené příbuzné. Takto jednoduše můžeme znázorňovat skutečnost. On totiž takový rodinný strom života je totiž diagram.

Hned následuje využití obrazových modelů jako jsou myšlenkové a pojmové mapy, schémata, tabulky, diagramy ke zkoumání, porovnávání a vysvětlování jevů kolem žáka.

  • Myšlenkové mapy a schémata: Zobrazují vizuální vztahy mezi jednotlivými prvky.
  • Tabulky: Jsou způsobem uspořádání dat, ale nejde o obrazovou vizualizaci.
  • Diagramy: Používají se k zobrazení vztahů mezi daty, což je blízké informatickému pojetí.

Zde bych se zastavila nad mou nejčastější myšlenkou, kterou si kladu již rok „Proč by do vztahu mezi daty měl někdo dávat učivo matematiky vizualizaci, resp. statistiku ve formě koláčového nebo sloupcového digramu?!“ Slovo diagram v informatice trochu jiný význam než ve statistice. Diagramy v informatice se používají jako zobrazení souvislosti mezi daty (viz příklad nahoře). Navazuje na to na 2. stupni učivo vývojových diagramů, které se hodí pro zobrazení větvení programu.

Proč se tedy v informatice někdy učí koláčové a sloupcové diagramy – statistické nástroje z matematiky? Tyto vizualizace vyžadují znalosti zlomků, procent, úhlů a poměrů, což je mimo rámec běžné výuky informatiky i matematiky na 1. stupni. Zdá se, že jde o nedorozumění. V informatice má slovo „diagram“ jiný význam: znázornění vztahů mezi daty, nikoliv statistickou analýzu.

2. stupeň

Na druhém stupni se zdá být učivo o něco jasnější. Podívejme se, co se uvádí v RVP.

modelování: schéma, myšlenková mapa, vývojový diagram, ohodnocený a orientovaný graf;
základní grafové úlohy

Někdy se učivo schémat, myšlenkových map, vývojových diagramů učí zvlášť jako zcela oddělené učivo. Můj tip je zařadit toto učivo přímo do výuky a propojit ho s jinými částmi. Příkladem je vývojový diagram, který se skvěle pojí s programováním, resp. se zobrazením větvením programu. Takové učivo je skvělé zařadit ve chvíli, kdy učíme jednoduché podmínky IF-ELSE. Myšlenkové mapy zas můžeme spojit s bezpečností na Internetu a schémata například u zapojení domácí sítě nebo jak funguje Internet.

Často mylně vykládané jsou grafové úlohy a grafy obecně. Někdo si je plete s diagramy (koláčový, sloupcový, bodový, atd.). Pomocí grafů se například řídí navigace v telefonech, kdy hledá nejvhodnější cestu. K takovým úlohám můžeme použít právě ohodnocený orientovaný graf a nechat děti hledat nejkratší cestu, nejrychlejší cestu atd. Tyto úlohy bývají zpravidla bez práce na počítači.


1 RVP ZV, platné od 2021, dostupné z: https://digitalizace.rvp.cz/files/rvp-zv-2021.pdf

Další příspěvky

Učím již šestým rokem na druhém stupni ZŠ v Praze matematiku a informatiku. Učení je mým koníčkem. Tento blog jsem založila proto, abych se podělila se začínajícími učiteli o své (ne)zkušenosti. Aktuálně jsem na rodičovské dovolené.

Hledat na blogu

Didaktické materiály

Hra s  Ozoboty: Děti dostanou mapu města, losují kartičky odkud kam má Ozobot dojet. Cestu poté naprogramují.

Výzdoba třídy: Převody jednotek délky, hmotnosti, objemu, plochy a času.

Zápisník učitele 2025 © - inspirace pro začínající učitele | using