Kódování a přenos dat v informatice
Pondělí 14. října 2024, Blog, Učení
Nové RVP ZV je v platnosti od tohoto září. Možná přemýšlíte, jak pojmout šifry a jiná témata z oblasti Data, informace a modelování. Na Internetu naleznete noho materiálů, ale které jsou ty kvalitní?
Určitě jste si již pořádně pročetli dokument RVP ZV (2021). Podívali jste se na učivo a teď co s tím? V tomto článku vysvětlím, co znamená jednotlivé učivo v kontextu oboru Informatika, ale i to co to rozhodně neznamená.
1. stupeň
kódování a přenos dat: využití značek, piktogramů, symbolů a kódů pro záznam, sdílení, přenos
a ochranu informace
V podstatě toto učivo se odkazuje na učivo kódování informací pomocí obrázků, případě značek pro přenos informací. Což si můžeme říct, to je snadné! Morseova abeceda, šifrování pomocí značek, prsová abeceda…. Omyl! Pokud si dokument1 pročtete i s těmi stránkami nad učivem, zjistíte, že vše má být směřováno směrem k informatice. To říká hned první věta: Vzdělávací oblast Informatika se zaměřuje především na rozvoj informatického myšlení a na porozumění základním principům digitálních technologií.
Na prvním stupni můžeme zůstat kreativnější. Můžeme si ukázat, jak se dříve kódovali informace, když nebyli počítače. Můžeme ukázat morseovku, různé jiné šifry, ale rozhodně by to nemělo zasáhnout celou hodinu. Na druhou stranu, to můžeme využít jako tzv. háček2. V informatice a informačních technologiích se využívají například emotikony, které nesou svůj význam. Nicméně, jedná se o učivo kde, pomocí šipek například naprogramujete robota. Tuto aktivitu si nutně nemusíte zkoušet ihned na počítači. Vhodné prostředí je k tomu čtverečkovaný papír, a sada šipek.
Princip spočívá v tom připravit žáky na programování, tedy předat informace počítači takovým způsobem, aby tomu rozuměl.
2. stupeň
kódování a přenos dat: různé možnosti kódování čísel, znaků, barev, obrázků, zvuků a jejich
vlastnosti; standardizované kódy; bit; bajt, násobné jednotky; jednoduché šifry a jejich limity
Jakým způsobem kóduje počítač čísla (např. ve dvojkové soustavě), znaky (ASCI tabulka, dvojková soustava), barvy (RGB, CMYK), obrázky (bitmapa, vektorové), zvuky. Vše výše zmiňované pojmy v závorkách jsou právě ony standardizované kódy ve světě digitálních technologií, alespoň pro rok 2024.
Pokud probereme dvojkovou soustavu na výše zmiňovaných tématech, připravujeme si půdu pro pojmy jako jsou bit a baj a jejich násobné jednotky.
Tady je sice zmíněno, jako poslední učivo jednoduché šifry a jejich limity, tím jsou myšleny šifry, které lze použít pro zakódování zprávy, obrázku, atd. Nicméně pro jednoduchou ilustraci lze využít např. Caesarovu šifru, důležité jsou důvody šifrování. Pak si položme otázky: Co znamená dešifrování? Co je to klíč? Bez klíče si koncový počítač nebo uživatel totiž těžko přečte zprávu. Na jednoduchých šifrách lze udělat demonstraci ve třídě. Reálné šifrování je neskutečně složité pro to, aby ho žáci na ZŠ pochopili, natož si ho hravou formou vyzkoušeli. Opět platí, historii šifrování a různé šifrovací perličky můžeme použít jako háček pro žáky.
Jak hodina nemá vypadat
Na Internetu nalezne velké množství příprav. Na obrázku vidíte jednu z nich. Autorka materiálu správně nezařadila toto téma do Informatiky, ale zařadila jej do jiných předmětů. Aktivita je vhodná pro ukázku různých šifer a také jako háček. Tedy aktivitu na 5 -10 minut na začátku hodiny. Rozhodně takové aktivity nejsou vhodné v rámci celé hodiny.
Pokud si o tématu chcete počíst podrobněji, připravila jsem pro neinformatiky přehled i s návrhy výukových hodin.
1 RVP ZV, platné od 2021, dostupné z: https://digitalizace.rvp.cz/files/rvp-zv-2021.pdf
2 Háček – používáme v pedagogice aktivity, které mají upoutat pozornost žáka a získat zájem o učivo. Obvykle ho používáme na začátku hodiny.