Microsoft Education začínáme programovat čtverec

K programování můžete využít nejen vlastní svět, ale předpřipravené světy jako jsou Hodiny kódu. O těch, ale dnes řeč nebude. Budu se věnovat blokovému programování pro 1. stupeň (5. třída) a 2. stupeň. věřte, že tento rozsah není přehnaný. každá skupina toho zvládne jiné množství. Myslete na to, že žáci chtějí hrát a ne programovat. Po dokončení úkolů jim nechávám cca 10 minut na dotvoření světa ručně a hraní.

Zaprvé je nutné říci (i dětem), že rozhodně nikdo nebude stavět ručně, ale všichni budou programovat.

Začneme se zavoláním agenta. Ten se sice přivolá sám písmenem C (programováním). Nicméně, někdy si ho prostě potřebuji postavit někam. Agent za nás bude stavět. Děti pak pochopí, jak skvělé je, když někdo za vás postaví ohradu nebo zdi domu.

Zmáčkneme klávesu C. vyskočí nám okno a zvolíme bílý puzzle na fialovém pozadí. Vytvoříme nový program.

Program agenta, teleportace k hráči

Nazveme si příkaz do chatu libovolně (agente, k noze, ke mne, Lojzo, Pepo. apod.). Pokud by se pouze teleportoval k hráči tak se teleportuje přímo na hráče. Proto agenta posunu o 1 blok vpřed/vzad. Vyzkoušíme v chatu (T). Popojdu od agenta a zavolám ho.

ukázka chatu

Pokud chci, aby agent něco stavěl, musím mu dát něco do inventáře. To mohu udělat, pokud kliknu pravým tlačítkem myši na Agenta. Jednotlivá políčka nazývají sloty. S těmi agent pracuje.

Zvolím metodu, která je pro žáky na ZŠ asi nejpřijatelnější a to, že Agent staví při pohybu. Hýbe se trousí za sebou kostky. Případně boří, co je předním. Viz obrázek níže.

program agenta

Nejdříve agentovi musíme říct z čeho bude stavět. Do nějakého slotu mu dáme blok nebo bloky a tento slot aktivujeme.

Já budu stavět plot pro zvířátka ve tvaru čtverce o straně 7 kostek

program část 2

Aby agent stavěl, musíme ho rozpohybovat. Nejprve s dětmi zkuste postavit rovnou zeď, potom se pusťte do čtverce.

Kód k postavení rovné zdi

Než příkaz zpustíte. Uhnete agentovi z cesty. Nebude stavět tam, kde stojíte. Navíc ho ještě můžete posunout vedle.

Spusťte kód a sledujte, zda staví, co má. Plot má postavit 7 sloupů a to postaví. Můžete zkusit stavět plot třeba z Azalky. Zbourejte pokus a jdeme na čtverec.

To obvykle nechám předvést žáka. Žáka navigujeme jak jde. Jde 7 kroků, otočí se vlevo/vpravo, 7 kroků, otočí se vlevo/vpravo, 7 kroků, otočí se vlevo/vpravo, 7 kroků, otočí se vlevo/vpravo. Takže příkaz se opakuje. K tomu použijeme smyčku. Zjistíte, že plot nedostaví celý. Zbude tam díra. Díra se dá zadělat třeba vrátky.

Jiné strategie, jak postavit čtverec, jsou zde.

Příště pokračujte stavěním obvodových zdí domu.

Další příspěvky

Učím již pátým rokem na druhém stupni ZŠ v Praze matematiku a informatiku. Učení je mým koníčkem. Tento blog jsem založila proto, abych se podělila se začínajícími učiteli o své (ne)zkušenosti.

Hledat na blogu

Didaktické materiály

Hra s  Ozoboty: Děti dostanou mapu města, losují kartičky odkud kam má Ozobot dojet. Cestu poté naprogramují.

Výzdoba třídy: Převody jednotek délky, hmotnosti, objemu, plochy a času.

Zápisník učitele 2024 © - inspirace pro začínající učitele | using