První hodiny Scratch na 2. stupni
Úterý 1. února 2022, Blog, Tipy, Učení

V novém RVP informatiky je kladen velký důraz na algoritmizaci a programování. Problém nastává, pokud osmák má programovat a nikdy předtím to nedělal. Jak děti rychle naučit programovat a myslet jako programátor?
Z osobní zkušenosti se mi osvědčili projekty. Tedy něco, na čem pracujete více hodin. Děti mám do prostředí Scratch.mit.edu zaregistrovány. Neřeší tak problém s ukládáním. Všechny projekty mají uloženy pod svým profilem. Zároveň v pozdějších lekcích mohou díky tomu spolupracovat na jednom projektu.
Co by děti měly umět předtím, než se vrhnou do programování ve Scratch? V podstatě potřebují umět pouze pracovat s počítačem. Ideálně by měli vědět, že program je sled příkazů a že je čteme postupně (nikoliv nahodile).
Jak jsem začala?
První hodinu jsme si představili prostředí a jeho nastavení. Cílem bylo:
- seznámit žáka s prostředím aplikace (jazyk, název projektu, bloky, pracovní plocha, ukázka)
- žák umí přidat postavu a pracovat s ní
- žák naprogramuje dvě postavy
- žák nastaví pozadí
- žák nastaví počátek programu a umí ho spustit
- žák naprogramuje postavy tak, aby postavy nemluvili současně
- žák upraví kostým (vzhled) postavě a použije ho v programu
Vybrala jsem projekt, jehož zadáním bylo: Vytvoř scénku, kde se baví dvě postavy (obsahuje alespoň 4 bubliny). Dialog nesmí obsahovat vulgarismy nebo sexuální či urážlivou tématiku. U jedné z postav změň vzhled.
Odkaz na projekt: https://scratch.mit.edu/projects/623603800
Použila jsem bloky „po kliknutí (start)“, bublinu, zvuk, čekej. Pro mne byla důležitá volnost. Nechat děti vybrat pozadí, postavy i dialog.
2. hodina
Cíle:
- ukotvení znalostí z minulé lekce
- žák umí přidat postavu a pracovat s ní
- žák naprogramuje dvě postavy
- žák nastaví pozadí
- žák naprogramuje postavy tak, aby postavy nemluvili současně
- žák upraví kostým (vzhled) postavě a použije ho v programu
- žák změní kostým postavy v průběhu příběhu
Zadání pro 2. hodinu: Vytvořte scénku s čarodějem a (libovolnou) postavou. Nastavte libovolné pozadí. Postava požádá čaroděje o to, aby mu přičaroval klobouk, změnil mu šaty, apod. Čaroděj kouzlí a změní kostým druhé postavě.
Zadání pro 3. hodinu: postava začne létat (levitovat).
Odkaz na projekt: https://scratch.mit.edu/projects/631779063
Další hodiny
Dle uvážení a podle třídy bych volila následující témata:
- Vlastní příběh se změnou pozadí (6. třída)
- postava chodí (6-7. třída) s blokem opakuj
- kvíz (8. – 9. třída) – podmínky, otázka, porovnávání, vlastní bloky
blog didaktika informatika nové RVP