Panvčelka

Jistě znáte oslovení učitelů od „paní učitelko“ přes „pančelko“. V poslední době se mi moc líbilo oslovení mé kolegyně „paní včelko“ jejími žáky. A přesně mi to k ní sedělo – je pilná jako včelka. A o tom přesně bude tento článek.

Velmi mne mrzí, když slyším názory veřejnosti, že si v kabinetu sedneme na to svoje kafíčko, odučíme 3 hodiny a hurá domů. Ještě si při tom stihneme prý nalakovat nehty. Samozřejmě těmto lidem nevysvětlíte, že jsou dny, kdy si za 6 hodin prostě nedojdete ani na záchod, opravdu nemáte čas odpovědět na zprávu, že opravdu nemáte čas číst články na seznamu, a že svou práci musíte vykonávat na 100% celých 45 minut. Kdo tohle má ve své práci?

Když už přijdete „dříve“ domu než většina naší společnosti, tak většinou naše práce nekončí. Mnoho z nás si totiž tahá práci domu. Co si budeme nalhávat, já to dělám taky. Přijdu domu z práce, dám si hodinu šlofíka a hurá na opravu písemných prací, přípravy hodin, přípravy pracovních listů, přípravy příkladů, dodání materiálů Moodle (e-learning). A pak je půl dvanácté, jdu spát a vstávám 6 hodin a celý kolotoč jede dokola. Když to spočítám, je to 10 až 12 hodin denně strávených mou prací.

Člověk si říká, jak dlouho toto může vydržet než vyhoří. Proto je dobré již ze začátku si dát nějaké mantinely. Například si určit, kdy budete a nebudete pracovat. Dále je dobré si říci, kolik do svého projektu chcete investovat času a jestli by nestálo za to například daný materiál získat od někoho jiného nebo ho případně někde prodat (učitelnice.cz).

Po deváté večer již nepracuji.

Do učení a přípravy dávím své maximum, které má nyní stanovené hranice. Stejně se může stát, že budete bojovat s rodiči. Může se stát, že i přes vaši veškerou snahu a péči, Vám někteří rodiče napíší, že oni si to takto nepředstavují a neděláte dost. K oproštění od takových zpráv je právě potřeba mít „zameteno před vlastním prahem“, to docílíte právě těmi hranicemi.

Doufám, že alespoň části čtenářů povede nastavit hranice a pomůže jim to v jejich osobním i profesním životě.

Další příspěvky

Učím již pátým rokem na druhém stupni ZŠ v Praze matematiku a informatiku. Učení je mým koníčkem. Tento blog jsem založila proto, abych se podělila se začínajícími učiteli o své (ne)zkušenosti.

Hledat na blogu

Didaktické materiály

Hra s  Ozoboty: Děti dostanou mapu města, losují kartičky odkud kam má Ozobot dojet. Cestu poté naprogramují.

Výzdoba třídy: Převody jednotek délky, hmotnosti, objemu, plochy a času.

Zápisník učitele 2024 © - inspirace pro začínající učitele | using