Blokové programování Ozobota
Neděle 12. června 2022, Blog
Jak naprogramovat Ozobota pomocí blokového programování? Lze blokové programování použít i na prvním stupni? V tomto příspěvku si ukážeme, jak na základy programování s Ozobotem. Představím své zkušenosti.
Oblast RVP (2021): Algoritmizace a programování
Ročník: 5
1. hodina
Cíle:
- seznámí se s prostředím blokového programování Ozoblockly
- sestaví a přečte kód
- interpretuje kód a ověří interpretaci pomocí simulace
- opraví kód
Prostředí: Shape Stracker 1 na Ozobot Games
Prostředí obsahuje 10 úrovní s úkoly, jejichž obtížnost graduje. Žáci používají základní příkazy pro směr jízdy a rozsvícení žárovky. Program je možné nahrát i do Ozobota. Nicméně při první hodině bych to nedoporučovala. Program ověří, zda žák správně naprogramoval úlohu. Nevýhodou je, že program je pouze v anglickém jazyce.
Někteří žáci mají s programováním zkušenosti. Pravděpodobně budou rychlejší než ostatní. Lze jim tedy zadat pokračování v podobě Shaper Tracker 2 nebo Ozo Town.
2. hodina
Cíle:
- Nahrání programu do Ozobota
- Spuštění programu
- Ověření funkčnosti programu.
Prostředí: Ozobot Simulator (EN), Ozobot Editor (CZ)
Vytvořte jednoduchý program dle zadání, který si všichni nahrajete do Ozobota. Otestujete, zda umíte program nahrát a spustit. Například z následujících bloků vytvořte určený program (viz obrázek níže).
Nahrání programu do Ozobota není zcela lehká záležitost pro žáky 5. ročníku. Ozobota je nejprve nutné kalibrovat (video níže). Ujistěte se, že jas obrazovky (monitoru/tabletu) je na maximu.
Osobně doporučuji tuto hodinu nechat na dětech, co za další programy vytvoří, počítejte, že použijí světlo „diskotéka, vánoční světýlka nebo policie“. Tyto efekty velmi natahují délku nahrávání programu.
3. hodina
Cíle:
- Dle zadání vytvořit program
- Nahrání programu do Ozobota
- Ověření funkčnosti programu
- Opravení chyb
Konkrétní zadání můžete získat níže.