Příprava na hodinu
Úterý 26. března 2024, Blog
Tohle je první díl seriálu o přípravách na hodinu, ve kterém se dozvíte něco o přípravě na hodinu, proč ji dělat, jaké jsou možnosti a jak dlouho trvá.
Učitel má ve svém úvazku přímou a nepřímou pedagogickou činnost. Celkový počet odpracovaných hodin týdně by měl činit 40 hodin pro plný úvazek. Obvykle se přímá pedagogická činnost pohybuje okolo 21 hodin za týden. Může se to ovšem lišit na prvním stupni. Dle dokumentu Nařízení vlády č. 75/2005 Sb. §2 odstavec 1
Rozsah hodin přímé pedagogické činnosti je stanoven v přílohách k tomuto nařízení. Není-li v přílohách k tomuto nařízení rozsah hodin přímé pedagogické činnosti pedagogického pracovníka stanoven, stanoví mu jej ředitel školy, a to nejvýše na 32 hodin týdně.
Nicméně, v příloze naleznete rozsahy přímé pedagogické činnosti. Koho by to zajímalo podrobněji, může si tabulku s přílohou prostudovat na https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2005-75/zneni-20230901. V mateřské školce je to 31 hodin týdně, na základní škole 20 – 22 hodin týdně (výjimkou jsou učitelé v první třídě) a na střední škole 21 hodin týdně.
Pokud si z 40 hodin za týden (to je běžná pracovní doba plného úvazku, vychází to na 8 hodin práce za den). Odečteme 20 až 22 hodin, pak nám na nepřímou pedagogickou činnost zbývá něco mezi 20 a 18 hodinami za týden.
Co vše spadá do nepřímé pedagogické činnosti? NPČ zahrnuje aktivity spojené s výukou, ale nejsou přímo ve třídě. Patří sem přípravy na hodiny, opravování testů, metodické schůzky, komunikace s rodiči, komunikace se žáky, administrativní úkony, apod.
Když si to tak spočítáte (odečteme komunikaci s rodiči, administrativní úkony, opravy, hodnocení žáků, komunikace se žáky, atd.), tak ze 4 hodin denně NPČ vám na přípravu zbydou možná tak jedna až dvě. Jak se za jednu až dvě hodiny dá udělat kvalitní příprava na další den na dalších 5 – 6 hodin? Odpověď. Nedá?! Dopadne to jako vždy, pracujete přes čas, o víkendech nebo si zkrátka ušetříte čas a koupíte si již hotovou přípravu či vezmete si přípravu od kolegy, apod. A nebo to lze? Jsou metody, tipy, jak přípravu udělat efektivně a časově ji zkrátit na minimum.
Tipy na efektivní přípravu
Zde je několik tipů, jak časově zkrátit přípravu na minimum a přesto dělat výuku moderně.
- Buďte efektivní a plánujte na týden/týdny/měsíc dopředu. Hlavní je myšlenka a tu udržte přes několik hodin.
- Dělejte přípravu po blocích. Tím, že si připravím větší úsek, bude výuka na sebe navazovat a zefektivní se výuka i příprava.
- Zkuste si přečíst knihu Líný učitel. Koncept plánování hodin za 5 – 10 minut je super. Kdo nemá čas, může si pustit shrnující video.
- Přípravy sdílejte s ostatními. Pokud nemáte, kde brát přípravy (nikdo ve vašem okolí takový není), pak nezbývá než si je zakoupit na ověřených serverech, kde hlídají kvalitu, jako je učitelnice.cz nebo učiteleučitelům.cz.
- Inspirujte se v zahraničí. Existují servery jako Teachers Pay Teachers. Případně jsou profily na Instagramu, které se zabývají přípravou a učením. Materiály z angličtiny lze předělat do češtiny.
- Podívejte na připravené hry od jiných vyučujících na Kahoot nebo Blooket.
- Šetřete čas opravováním a použijte online testy, které se sami opraví. Google i Microsoft podporuje formuláře na bázi testu. Ten umí vyhodnotit správné odpovědi a připočíst body. Otevřené otázky hodnotí sám učitel. Skvělé jsou testy na moodle, zde škola musí mít nainstalovanou svou verzi a příprava testu zabere poměrně dost času. Případně existují i weby na online pracovní listy (ukázka zde).
- Sdílejte své zkušenosti a ptejte se kolegů. Kudy cesta nevede se dozvíte od někoho, kdo má zkušenost s nepovedenou přípravou. Sdílet své chyby a poučit se z chyb ostatních je nejlepší cesta, jak pochopit, čemu se vyhnout. Může se jednat třeba o nevhodně rozdělené skupiny nebo o konkrétní práci v jedné třídě.
- Nezpracovávejte teorii do textu. Na internetu to už někdo jistě udělal. Místo toho nechte žáky zpracovat pracovní list, kde si jednotlivé informace doplní sami. Místo toho udělejte mustr, co by žáci měli umět odpovědět. Např. Potřebují znát vzoreček, vypočítat typický příklad na danou problematiku apod.